
1 

 

 
 

 

 

 

 

Faculty of Human and Social Sciences 

Bachelor in Global Communication 

 

 

 
Bachelor Thesis 

 
 

The Arab Spring and 

Mass Media 
An Analysis of the Role of Al Jazeera in 

the Fall of Mubarak in Egypt 

 

 

 

 
Student: María Sureda Sánchez 
Director: Prof.ª D. ª Isabel Escribano Bourgoin  

 

 

 

 

Madrid, junio de 2023  



2 

 

Abstract 

This study aims to investigate the role of 

media in political change, specifically 

with a focus on the 2011 Egyptian 

Revolution and the role played by Al 

Jazeera. The research question that 

guides this study is whether Al Jazeera 

had a significant impact on the 

development of the turmoil in Egypt. 

Using a comprehensive approach, this 

study will employ a content analysis of Al 

Jazeera's coverage during the Arab 

Spring protests in Egypt from 2010 to 

2011, using four major mass media 

theories. This exploratory and descriptive 

study will provide a deeper 

understanding of how the network 

framed the protests and the role it played 

in shaping public opinion. 

Keywords: Arab Spring, Egypt, Al 

Jazeera, Political Change, Mass media 

 

 

 

 

Resumen 

Este estudio pretende investigar el papel 

de los medios de comunicación en el 

cambio político, concretamente 

centrándose en la Revolución Egipcia de 

2011 y el papel desempeñado por Al 

Jazeera. La pregunta de investigación que 

guía este estudio es si Al Jazeera tuvo un 

impacto significativo en el desarrollo de 

la agitación en Egipto. Utilizando un 

enfoque integral, este estudio empleará 

un análisis de contenido de la cobertura 

de Al Jazeera durante las protestas de la 

Primavera Árabe en Egipto de 2010 a 

2011, utilizando cuatro grandes teorías de 

los medios de comunicación de masas. 

Este estudio exploratorio y descriptivo 

proporcionará una comprensión más 

profunda de cómo la cadena enmarcó las 

protestas y el papel que desempeñó en la 

formación de la opinión pública. 

Palabras clave: Primaveras Árabes, 

Egipto, Al Jazeera, Cambio Político, 

Medios de Comunicación 

 

  



3 

 

Table of content 

1. Introduction .................................................................................................................. 5 

2. Methodology ................................................................................................................ 7 

3. Theoretical framework: mass media theories .............................................................. 8 

3.1. Agenda-Setting Theory ......................................................................................... 8 

3.2. Cultivation Theory ................................................................................................ 9 

3.3. Reception Theory ............................................................................................... 11 

3.4. Resource Mobilization Theory (social media) ................................................... 12 

3.5. Contraflow .......................................................................................................... 13 

3.5.1. From CNN effect to Al Jazeera effect ......................................................... 14 

3.5.2. The new pan-Arabism ................................................................................. 17 

4. Al Jazeera ................................................................................................................... 19 

4.1. The role of Al Jazeera in the Arab Spring .............................................................. 21 

5. Politics and media in Egypt ....................................................................................... 22 

5.1. Before 2011 ............................................................................................................ 22 

Case study: Khaled Said and the media. .................................................................... 25 

5.1. Al Jazeera during the Egyptian revolution ......................................................... 27 

6. Analysis of the tactics used by Al Jazeera ................................................................. 30 

6.1. Visual analysis .................................................................................................... 30 

6.2. Narrative analysis ............................................................................................... 32 

6.3. Citizen Journalism .............................................................................................. 37 

7. Conclusion and future lines of research ..................................................................... 40 

8. References .................................................................................................................. 43 

Annex I .............................................................................................................................. 48 

Egyptian Revolution Timeline ....................................................................................... 48 



4 

 

List of terms and abbreviations 

Table 1 below portrays the different abbreviations and acronyms employed throughout the 

present dissertation: 

Table 1 

 

Al Jazeera AJ 

Al Jazeera English AJE 

Agenda-Setting Theory AST 

Cultivation Theory CT 

Middle East ME 

Raqeb, Sawer, Dawen RASSD 

Reception Theory RT 

Resource Mobilization Theory RMT 

United States US 

 

  



5 

 

1. Introduction 

The year 2011 left an indelible mark in our collective memory as a time of significant 

global events. It was a year marked by historic moments, including the devastating 

earthquake and subsequent tsunami that ravaged Japan, the United States’ (US) successful 

capture of Osama Bin Laden, and the sweeping protests across Arab nations that led to the 

downfall of many autocratic regimes. 

The year 2010 had ended at a peak with the immolation of Mohamed Bouazizi, a 

young Tunisian street vendor. Soon after his immolation, protests began in Sidi Bouzid and 

rapidly spread across the country and onto the entire North African strip (Seib, 2008). Still 

early on, on January 6th 2011, political scientist and Middle East (ME) specialist Marc 

Lynch wrote in an article for Foreign Policy:  

“I don’t expect these protests to bring down any regimes, but really who 

knows? It’s an unpredictable moment. Many of these regimes are led by 

aging, fading leaders such as Hosni Mubarak and Zine el-Abedine Ben Ali” 

 (Lynch, 2011)  

Ironically, those protests which turned into the violent popular revolt of 2010 and 

2011 led to the exile of Ben Ali and his family on January 14th, 2011, just a few days after 

Lynch’s statement (Al Jazeera, 2011). Ten days after Ben Ali’s departure, protests in Egypt 

commenced. On January 25th, 2011, a massive crowd of thousands of Egyptians flooded 

the streets of Cairo, marking the beginning of what would later be known as the 2011 

Egyptian Revolution (United States Institute for Peace, 2019). As events unfolded, the 

newsroom of an Arab media network based in Doha that only had four correspondents on 

the ground emerged as the leading source for broadcasting the events in Egypt, providing 

unparalleled coverage and analysis that helped shape the narrative of the revolution. This 

news network was Al Jazeera (AJ) (Gillard & Wells, 2012). 

This study aims to examine the role of mass media in political change, specifically 

with a focus on the 2011 Egyptian revolution and the role played by AJ. The research 

question that guides this study is whether AJ had a significant impact on the development 

of the turmoil in Egypt and the subsequent fall of the regime. To answer this question, this 



6 

 

study will adopt a comprehensive approach. Firstly, the history of the AJ network will be 

presented, followed by the establishment of a theoretical framework based on mass media 

theories that relate to the coverage of political revolutions. Next, a brief historical review 

of the political and media landscape of Egypt before and after the Egyptian revolution, 

followed by an in depth analysis of AJ’s coverage during the Arab Spring protests in Egypt 

to determine whether the strategies used by the network have had in fact an impact in the 

fall of the Mubarak regime.  

 

  



7 

 

2. Methodology 

This study will employ a comprehensive approach that will involve a content 

analysis of AJ’s coverage during the Arab Spring protests in Egypt from 2010 and 2011. 

The content analysis will be conducted using the five major mass media theories: agenda-

setting theory, cultivation theory, reception theory, resource mobilization theory, and 

contraflow. The content of AJ’s coverage will be coded using these theories, allowing for 

a deep understanding of how the network framed the protests and the role it played in 

shaping public opinion. 

The research design of this study will be explanatory and descriptive in nature. This 

study will be qualitative and will rely on secondary data sources, such as academic journals, 

books, and news articles. The theoretical framework of this study will be based on five 

major mass media theories, providing a robust framework for analyzing the content of AJ’s 

coverage. The data analysis process will involve coding the content of AJ’s coverage using 

mass media theories, allowing for a comprehensive analysis of the role of media in political 

change. The study will also consider limitations, including the reliance on secondary data 

sources and the potential subjectivity of the coding process. 

  



8 

 

3. Theoretical framework: mass media theories 

To ensure a comprehensive analysis of the phenomena investigated in this study, it is 

essential to present a clear theoretical framework. The framework presented in this section 

will serve as a solid foundation for understanding the various aspects of the research topic 

and guide the analysis. The focus of this study will be on the role of mass media theories 

in exploring the impact of AJ on the 2011 Egyptian revolution. The theories that will be 

explored include the agenda-setting theory, cultivation theory, reception theory, resource 

mobilization theory, and contraflow theory. These theories provide a framework for 

examining the relationship between media, audiences, and social change. By analyzing 

these theories, we can gain a deeper understanding of how media influences society and 

how it can contribute to significant social and political changes.  

 

3.1. Agenda-Setting Theory 

Agenda-setting theory (AST), as proposed by Maxwell McCombs and Donald L. 

Shaw, explores the influence of media on shaping the presentation of news reports and 

issues, ultimately impacting in the public’s perception. Through the prioritization and 

emphasis given to specific items, the audience tends to perceive those as the most important 

and relevant. This cognitive process, known as accessibility, is facilitated by the media’s 

provision of information that resonates with the audience, highlighting major societal 

issues and reflecting people’s concerns (McCombs & Shaw, 1972). In simpler words, the 

media decides what the public will consume. 

The theory operates at two different levels. The first level focuses on the media’s 

objectives and the influence it exerts on individuals. This level examines the immediate 

thoughts and responses triggered in people when exposed to media content, it tells people 

what they should focus their attention on, what topics. The second level examines how the 

media directs attention to how people should think about particular issues (McCombs & 

Shaw, 1972), making the public believe the media’s opinion as theirs. To capture the 

audience’s interest, news reports may be sensationalized, aiming to implant specific 

thoughts and ideas. Media plays a role in making certain issues go viral by strategically 

crafting and framing news coverage (Scheufele, 2000). 



9 

 

Agenda-setting theory finds applications in various domains such as political 

advertising, campaigns, business news, and public relations. A key concept associated with 

the theory is gatekeeping, which involves the selection and control of content disseminated 

through the media. Editors serve as gatekeepers, determining which events are deemed 

newsworthy and deserving of public attention. (Lewin, 1947) 

Another strategy used in AST is framing, which, on the other hand, involves shaping 

and contextualizing news content within a particular frame of reference.1 The media frames 

news in ways that influence how people attach importance and perceive the context of an 

issue (Scheufele, 2000). Different frames can lead to varied interpretations and 

perspectives among the audience. 

Several factors influence agenda-setting, including gatekeepers, editors, managers, and 

external influences such as government officials and influential individuals. The close 

relationship between the media and elite society can significantly impact the media agenda 

and, in turn, shape the public agenda (McCombs & Shaw, 1972). 

Despite the insights provided by agenda-setting theory, some criticisms should be 

considered. Media users may not pay close attention to details, and the theory's effect may 

be weaker for individuals who have already formed strong opinions. It is important to note 

that media cannot create problems but can influence awareness, priorities, and perceptions 

by altering the level of public attention and importance given to specific issues (Scheufele, 

2000). 

 

3.2. Cultivation Theory 

The cultivation theory (CT), initially developed by Professors George Gerbner and 

Larry Gross in the mid-1960s was first published in their research “Cultural Indicators 

Project” and later expanded in the article “Living with Television: The Violence Profile”. 

This research aimed to examine whether watching television could affect viewers’ 

 
1 According to the framing theory, the presentation of information to the audience, referred to as "the frame," 

has a significant impact on how people interpret and process that information. Frames can be seen as 

conceptual frameworks that help structure and organize the meaning conveyed by a message (Goffman, 

1974). 



10 

 

perceptions of the everyday world. The theory argues that consistent television programs 

can shape a person’s attitudes and opinions, even if it does not make them more likely to 

engage in a particular behavior. It reinforces existing attitudes and values in society, 

making them more powerful and influential (Gerbner & Gross, Living With Television: 

The Violence Profile, 1976). Meaning, watching television shows that portray violence 

may shape a person’s perception of the world, making them think that violence is more 

prevalent in society than it actually is. This could influence a general belief that the world 

is a violent and dangerous place, even if it does not make people more likely to engage in 

violent behavior. Also, heavy television viewers are more influenced by the framing of the 

world in television programs than light viewers, especially regarding topics of which the 

viewer has little knowledge. 

This theory was applied in many surveys conducted by Gerbner and Gross during their 

first research, one of them was conducted on about 450 New Jersey schoolchildren and 

showed that heavy television viewers were more likely to be fearful about walking alone 

in a city at night than light viewers. The cultivation effect suggested then that heavy 

viewers’ attitudes become more consistent with the world of television programs, leading 

to a distorted perception of reality (Gerbner & Gross, 1967). 

The theory was also later applied to foreign policy in the study “The Gulf War: A study 

of the media, public opinion, and public knowledge”. This report found that during the 

Gulf War, heavy American television viewers were more familiar with the military 

terminology used in the coverage of the war and more supportive of it. But they were also 

less informed about other issues in the ME (Lewis, Jhally, & Morgan, 1991). On the other 

hand, the study “Growing up with television: Cultivation processes” conducted by 

Professors Morgan, Shanahan and Signorielli found that the amount of television news 

repeated coverage in the US given to the conflict in the ME was positively related to the 

viewers’ perceptions of the region as being violent, especially among individuals who had 

never visited the region. But this heavy showing of violence in the news did not affect their 

actions (Morgan, Shanahan, & Signorielli, 2001). Americans did not become more violent. 

This is because, as Gerbner and Gross explained, the representation of violence constitutes 

a message about law and order rather than a cause of more aggressive behavior by viewers 

(Gerbner & Gross, 1976). 



11 

 

Overall, the cultivation theory highlights the power of mass media in shaping viewer’s 

reality, as Gerbner and Gross explained, the over representation of violence in the 

television constitutes a symbolic message that is not a reflection of the world, but a world 

in itself (Gerbner & Gross, 1976). 

 

3.3. Reception Theory  

In 1973, Stuart Hall introduced the reception theory (RT), also known as audience 

theory in this essay “Encoding and Decoding Television Discourse”. According to this 

theory, media texts are created with encoded messages by producers and then decoded by 

audiences. The audience’s understanding of a media text is merely a re-representation of 

the encoded messages conveyed by producers. The encoded messages often contain shared 

rules and symbols that are commonly understood by people. Decoding the messages 

successfully means that the audience understands the message sent by the encoder 

completely, as intended (Hall, 1973).  

Hall proposed three ways in which audiences can perceive and decode media 

messages. The first way is the dominant or preferred reading where the audience accepts 

and agrees with the messages presented in the media text. This audience takes the work as 

given without any extra notes (Hall, 1973).  For example, in a movie, a character portrayed 

with a black cloak, cruel voice, and sunken eyes is easily recognized as a villain. 

The second way is negotiated reading, where the audience agrees with some parts of the 

messages but rejects those that are opposed to their beliefs. They accept the author’s 

messages even though it goes against their personal convictions because they know it is 

necessary for the plot (Hall, 1973). For instance, in a movie where the character performs 

bad acts, the audience understands that it is essential for the storyline. 

The third way is the oppositional reading, where the audience rejects the messages 

conveyed in the media text and does not agree with them. This is because the content may 

be morally wrong, emotionally disturbing, contain unnecessary adult content of violence 

and blood, or go against their religious beliefs (Hall, 1973). For instance, smoking was 

portrayed as a sign of prestige, image, wealth, power, and happiness in Indian films during 

the 1970s-1980s. However, the reality is that smoking causes cancer and is an unhealthy 



12 

 

habit.  

In summary, Stuart Hall’s RT explains how media texts convey encoded messages, 

which are later decoded by audiences. The way audiences decode the messages can result 

in a dominant, negotiated, or oppositional reading of media text. 

 

3.4. Resource Mobilization Theory (social media) 

Resource mobilization theory (RMT) is a sociological theory that emerged in the 

1970s and 1980s, focusing on how social movements can effectively utilize available 

resources to achieve their goals. It suggests that the success of social movements lies in 

their ability to mobilize resources such as money, organizational skills, and media attention 

(McCarthy & Zald, 1977). In the context of social media, RMT can be applied to 

understand how social movements use online platforms to mobilize resources. Social 

media provides a new avenue for social movements to raise awareness, promote events, 

fundraise, and connect like-minded individuals, leading to the formation of social 

movements (Edwards & Kane, 2014).  One of the significant advantages of social media 

for social movements is its decentralized and horizontal organizational structure. By 

enabling communication and coordination without hierarchical leadership, social media 

allows for broader participation, adaptability, and flexibility within social movements 

(Golhasani & Hosseinirad, 2016). 

The perspective of RMT addresses Olson’s challenge by highlighting the need to 

consider incentives, mechanisms to reduce costs, and career benefits that motivate 

collective action. It emphasizes the aggregation of resources (such as money and labor) as 

a crucial factor in understanding social movement activity. This perspective also 

recognizes the importance of involvement from individuals and organizations external to 

the social movement. It applies basic supply and demand model to the flow of resources 

toward and away from social movements, while considering the impact of costs and 

rewards on individual and organizational involvement (McCarthy & Zald, 1977).  

In summary, the emerging perspective of resource mobilization theory differs from 

the traditional perspective in several ways. Regarding the support base, the traditional 



13 

 

perspective emphasizes aggrieved populations as the primary sources of support, while the 

resource mobilization perspective recognizes that supporters may not necessarily share the 

movement’s underlying values. 

In terms of strategy and tactics, the traditional perspective focuses on bargaining, 

persuasion, or violence as means to influence authorities, whereas the resource 

mobilization perspective highlights the strategic tasks of social movement organizations, 

including mobilization supporters and effecting change in targeted areas. Lastly, 

concerning the relation to the larger society, the traditional perspective often overlooks 

how movement organizations can utilize the environment for their own purposes, whereas 

the resource mobilization perspective acknowledges that society provides the infrastructure 

utilized by social movement industries and other sectors (Jenkins, 1983). 

 

3.5. Contraflow 

Contraflow theory refers to the concept within media studies that explores the 

reverse flow of information or media content against the dominant or mainstream direction. 

It challenges the conventional understanding of media dissemination by examining 

alternative or counter-narratives that circulate in society. In the 21st century there has been 

a rise of multi-vocal multimedia and multi-directional flows of information. This is 

attributed to the proliferation of satellite and cable television, as well as the growing use of 

online communication, enabled by digital technology (Kishan, 2019). 

The deregulation and privatization of broadcasting and telecommunication 

networks have allowed media companies to operate on a transnational scale, seeking new 

consumers worldwide. Commercialization has led to media system primarily driven by 

markets and advertising revenues, viewing the audience as consumers rather than citizens. 

This shift has resulted in the expansion and acceleration of media flow across different 

directions and regions (Thussu, 2006). 

The US, along with Western media, dominates the global media landscape due to 

its political and economic power. American media products, including news, 

entertainment, and information, have a global reach and influence. Britain, as a close ally 



14 

 

of the US, benefits from this globalized media environment. While some peripheral 

countries have become exporters of television programs and films, the US remains the 

leader in audio-visual product exports. The convergence of television and broadband has 

further opened opportunities for media content flow, with Western media conglomerates 

regionalizing and localizing their content to reach broader audiences (Kishan, 2019). 

In this last century, other international media players, including private and states-

sponsored flows have emerged. A clear example of this is Al-Jazeera. These media flows 

have both regional and global presence, catering to diverse audiences, this is called a “new 

media” age, where the power of media in shaping the contemporary global political arena 

is evident. Samuel Huntington’s “clash of civilizations” theory highlights the influence of 

media forces on international politics. The speed of the internet and the spread of 

information have elevated the significance of information control. News media play a vital 

role in today’s world (Bahador, 2011). To understand this, this paper will now delve into 

the concepts of the CNN effect and the AJ effect. 

 

3.5.1. From CNN effect to Al Jazeera effect 

Media’s role in politics and government foreign policymaking is undeniable. Media 

exercises agenda-setting on governments, compelling them to make foreign policy 

decisions, this is known as the CNN effect. The accelerant effect on real-time news media 

acts as a pressing factor on policymakers (Bahador, 2011). However, hasty decisions made 

under this effect may not always yield favorable outcomes. Conversely, the impediment 

effect allow media to obstruct certain government foreign policy decisions by challenging 

public support. When media perceives a decision as contrary to the nation’s interest, they 

broadcast news against it, striving to sway public opinion. The agenda-setting effect arises 

when media extensively covers specific news, influencing public opinion and pressuring 

policymakers to take swift action based on public reaction (Maimuna, 2021).  

The central concern in the context of media agenda-setting is the consolidation of 

media power. During the 1990s, as the international communication sector underwent 

deregulation and liberalization, the media industry experienced a parallel transformation. 

New communication technologies such as satellite, cable, digital, and mobile platforms 



15 

 

emerged and contributed to the creation of a global market for media products 

(McChesney, 1999). This convergence of media and technology, combined with the 

pursuit of vertical integration within the industry, led to a concentration of media power in 

the hands of a small number of large transnational corporations, undermining the diversity 

of media sources (Daya, 2019).  

The landscape of media corporations has undergone significant transformations in 

recent decades. In the past, these corporations operated within distinct sectors of the 

industry. However, the privatization of broadcasting and the convergence of industries 

have led media companies to diversify their interests and pursue mergers and acquisitions. 

This trend towards media consolidation has gained momentum in the 21st century, leading 

to a situation where a small number of conglomerates wield substantial control over both 

the content and distribution of media worldwide (McPhail, 2014). Consequently, the 

consolidation of media power poses critical implications for media plurality, as it limits 

the number of entities influencing the global media landscape. The concentration of power 

in the hands of a few conglomerates raises concerns about diversity, independence, and the 

democratic functioning of the media industry as a whole (Birkinbine, Gomez, & Wasko, 

2016). As depicted in the provided Table 2, the top-ranking news sites based on average 

monthly audience in 2010 were dominated by American and British transnational 

corporations. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



16 

 

Table 2 

 

Source: (Olmstead, Mitchell, & Rosenstiel, 2011) 

 

The CNN effect emerged in the post-Cold War era, primarily during the Gulf War 

in 1990-1991. CNN, as the first 24-hour news network, gained prominence by providing 

live coverage from the frontlines of the war, shaping public perception. Subsequently, the 

CNN effect influenced American interventions in Somalia, Bosnia, and Kosovo under the 

pretext of humanitarian crises. Moreover, the United Nations intervened in Iraq due to 

media coverage of the Kurdish crisis (Bahador, 2011). 

The CNN effect had a Western-centric interpretation and was not entirely unbiased, 

often portraying Arab people negatively. The Al Jazeera effect emerged as a counterflow 

to Western hegemony as the result of a growing demand for a news media outlet that could 

provide impartial perspectives. AJ gained prominence during the Palestine Intifada in 2000 



17 

 

and significantly influenced policies during the Cedar Revolution in Lebanon in 2005. Its 

extensive news coverage led to policy shifts by Arab leaders during the Arab Spring 

(Wessler & Adolphsen, 2008). 

The AJ effect had a transformative impact on the global dissemination of 

information, extending its influence beyond the Arab World. Notably, AJ English (AJE)2 

achieved unprecedented global outreach during the Arab uprisings, offering Arab 

perspectives to audiences in different regions, appearing as a clear example of contraflow 

(Hachten & Scotton, 2011). This led to a surge in viewership, exceeding 500% and setting 

a new benchmark. By successfully diverting Arab viewers from state-controlled channels, 

AJ not only reshaped public perceptions of their rulers but also revolutionized the practices 

of traditional media outlets. Its significance extended beyond the Arab World, paralleling 

the previously explained CNN's rise as a global news organization following the 1991 

Baghdad bombing (Schattle, 2012). The influence of AJ has been so profound that in April 

this year, AJE was honored as the broadcaster of the year at the 2023 New York Festivals 

TV & Film Awards (Al Jazeera, 2023). 

 

3.5.2. The new pan-Arabism 

Pan-Arabism is a political movement that emerged in the late 19th century and 

aimed to unify Arab states and promote their political, cultural, and socioeconomic unity. 

It gained momentum in the 1960s and was closely tied to the history of colonialism and 

postcolonialism in the ME and North Africa. However, despite its anticolonial foundations, 

pan-Arabism failed to align itself effectively with the larger Global South struggle. Over 

time, it became more inwardly focused on intra-Arab issues and neglected potential 

alliances with other transnational movements, such as pan-Africanism and pan-Asianism. 

This limited vision ultimately contributed to the political drift of pan-Arabism, as it became 

 
2 In 2006, Al Jazeera launched AJE, an international 24-hour news channel that operates under the ownership 

of the Al Jazeera Media Network, which is itself owned by the government of Qatar. It holds the distinction 

of being the first English-language news channel headquartered in Western Asia. Unlike a centralized 

approach, the channel's news management rotates between broadcasting centers in Doha and London 

(Holmwood, 2006). It is part of the Al Jazeera Network which consists of: AJ Satellite channel, AJE, AJ 

Documentary, AJ Sport, AJ Mubasher (Live), AJ Media Training and Development Centre, Centre for 

Studies, AJ Mobile, Al Jazeera.net (the Arabic web site), Al Jazeera English Online (the English web site) 

 



18 

 

associated with postcolonial authoritarianism in many countries (Mohamedou, 2018). 

In the 21st century, the concept of Pan-Arabism has undergone significant 

transformations, influenced by the events of the Arab Spring and subsequent 

developments. The region, which had long been governed by autocrats and dictators, 

witnessed a profound upheaval that shattered the old-order formula of stability at the 

expense of economic freedoms, cultural expression, and political rights (Lewis, Jhally, & 

Morgan, 1991). The fall of these once "invincible" leaders unleashed new forces and 

sparked cultural struggles, leading to sectarianism, tribalism, and popular autocracy in 

some societies. This marked the creation of the new pan-Arabism, one that is distinguished 

by the unifying seek of freedom from dictators in the region. This new pan-Arabism is 

portrayed in the political position of AJ. During its early years it covered important events 

in Palestine and the Arab Spring uprisings (Andoni, 2011). AJ provided a platform for 

Arab intellectuals, activists, and politicians to discuss and debate the future of the region. 

By highlighting the common challenges faced by Arab societies and the need for unity in 

the face of external pressures, AJ contributed to the reinvigoration of pan-Arabism as a 

concept (Mohamedou, 2018). 

  



19 

 

4. Al Jazeera 

Al Jazeera's (AJ) establishment in 1996, through a decree issued by Emir of Qatar, 

Sheikh Hamad bin Khalifa, providing a loan of 500 million Qatari riyals (equivalent to 

US$137 million) (Miles, 2005). It was the first independent news channel in the Arab world 

marked a significant milestone in the region's media landscape. Breaking away from state-

controlled narratives that had restricted information and stifled free expression, AJ aimed 

to provide audiences with a comprehensive and diverse range of news (Seib, The Al 

Jazeera Effect, 2008). In 1999, the network achieved another milestone by becoming the 

first news agency to broadcast 24 hours a day, a groundbreaking move that revolutionized 

journalism in the region (Al Jazeera, 2006). 

With a founding motto of "The Opinion and the Other opinion," AJ committed itself 

to presenting multiple perspectives and empowering its audience through informative and 

integrity-driven journalism (Powers, 2011). Within a year, its workforce grew to 500 

employees, and it established bureaus in various locations, including the EU and Russia 

(Seib, 2008). Despite facing controversy, AJ rapidly gained influence as one of the most 

prominent news agencies in the Arab world, surpassing other major networks in terms of 

viewership (Powers, 2011). The network's reach expanded further with the launch of a free 

Arabic-language website in 2001 and the availability of its TV feed in the United Kingdom 

through British Sky Broadcasting3 (Al Jazeera, 2006). 

The AJ effect emerged as a groundbreaking moment in the history of Arab and global 

media. Despite numerous challenges, including threats and attacks on journalists, AJ 

remained committed to its journalistic mission, earning international recognition and 

awards for its in-depth and unbiased reporting (Seib, The Al Jazeera Effect, 2008). 

The network gained significant attention in the West during the search for Osama bin 

Laden and the Taliban in Afghanistan following the September 11, 2001 attacks. While 

some criticized AJ for airing videos received from bin Laden and the Taliban, it played a 

 
3 British Sky Broadcasting, now Sky UK Limited is a prominent British broadcaster and telecommunications 

company. As the largest subscription television provider in the United Kingdom, Sky UK holds a significant 

position in the media industry. Notably, the company possesses exclusive broadcasting rights for the 

prestigious Premier League, showcasing live football matches to its vast subscriber base. Furthermore, Sky 

UK has secured nearly all domestic rights for Hollywood films, solidifying its dominance in the 

entertainment sector (Horsman, 1999). 



20 

 

crucial role in providing alternative perspectives during the war. The network's bureau in 

Kabul provided better access to capturing events, distinguishing it from other networks 

(El-Nawawy & Iskandar, 2003). However, tragedy struck when the Kabul office was 

destroyed by a U.S. missile in 2001 (BBC News, 2001). 

AJ faced further challenges as it grew in prominence. By 2002, it had a substantial 

budget, ad revenues, and an estimated viewership of 45 million worldwide. However, it 

faced competition from Al Arabiya4, backed by the Middle East Broadcasting Center and 

Saudi Arabia (Seib, The Al Jazeera Effect, 2008). Controversy arose again in 2003 when 

AJ broadcasted a tape from Al Qaeda featuring Ayman al-Zawahiri5, who advocated for 

further terrorism against Western countries (Al Jazeera, 2011). Additionally, the network 

encountered issues related to the arrest of one of its journalists in connection with the 

Madrid train bombings, and tensions arose between AJ and the Bush administration, with 

pressure on Qatar to influence the network's news coverage (Dahl, 2016). 

During the 2003 Iraq War, AJ's facilities and footage were highly sought after by 

foreign networks seeking alternative perspectives. The network made organizational 

changes, moving its sports coverage to a separate channel, Al Jazeera Sport, to focus on 

news and public affairs programming (Miles, 2005).  

Today, AJ is one of the largest and most influential international news networks, with 

headquarters in the Arab world, over 70 bureaus worldwide, and a diverse team of more 

than 3,000 employees from 95 countries. Embracing innovation, the network pioneers new 

storytelling techniques, particularly targeting the younger generation, while remaining true 

to its founding principles  (Al Jazeera, s.f.). AJ has revitalized the Arab news industry by 

introducing lively debates and raising critical issues, transforming political discourse and 

fostering active engagement among its audience. Its credibility and trust among viewers 

serve as a testament to its enduring impact and success (Seib, The Al Jazeera Effect, 2008). 

In the 2010s, AJ once again made history by being the first channel to air the Tunisian 

protests in 2010, which ignited the Arab Spring across other Arab countries. This coverage 

 
4 Al Arabiya is an international Arabic news television channel based in Riyadh operated by the media 

conglomerate MBC. It was established by relatives of the Saudi royal family in 2002 as a response to Al 

Jazeera’s criticism of the Saudi royal family. It is the second most frequently watched channel after Al Jazeera 

in Saudi Arabia (Kraidy, 2006). 
5 Transcript of the audiotape can be found here: http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3047903.stm  

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3047903.stm


21 

 

brought increased scrutiny from governments in the region (Miladi, 2011). Despite 

challenges and controversies, AJ has firmly established itself as a major global news 

network, reshaping the media landscape and influencing public discourse throughout the 

Arab world and beyond.  

 

4.1. The role of Al Jazeera in the Arab Spring 

AJ played a significant role during the Arab Spring, acting as a vital source of 

information and amplifying the voices of the people involved in the uprisings. Its coverage 

went beyond the traditional news agenda, collaborating with citizen journalists and 

utilizing new media platforms to provide a comprehensive and diverse perspective on the 

events unfolding in countries like Tunisia, Yemen, Egypt, Libya, and Syria (Lynch, 2016). 

This approach allowed AJ to convey the authentic stories and experiences of those on the 

ground, resonating not only in the Arab world but also capturing the attention of global 

audiences. 

The network’s commitment uncovering the truth and its relative independence from 

government control positioned AJ as a credible and trustworthy source of news during a 

time when many state-controlled media outlets were discredited (Seib, 2012). Its 

comprehensive coverage of the Arab Spring uprisings earned AJ prestigious journalism 

awards and solidified reputation as a leading news organization. By filling the void left by 

previous regime-controlled media, AJ became a vital reference point for discussions and 

analysis surrounding the Arab Spring, influencing public opinion, and shaping the narrative 

of the uprisings both within the region and internationally (El Jammal, 2012). The 

network’s coverage during the Arab Spring further cemented its prominent position in the 

global media landscape, highlighting the impact of alternative and independent news 

sources in times of social and political upheaval (Seib, 2012). 

  



22 

 

5. Politics and media in Egypt 

5.1. Before 2011 

The control of politics by the Egyptian government prior to 2011 was characterized 

by a tight grip on media and the manipulation of information to maintain the status quo. In 

the 2000s, Egypt experienced a series of political protests that focused on coordinating 

diverse movements rather than building traditional political parties. Opposition parties 

were deemed ineffective in bringing about change, leading activists to seek alternative 

modes of action outside parliamentary politics (Collombier, 2013). 

During this period, the media landscape in Egypt underwent a process of semi-

liberalization, resulting in controlled pluralism. State-controlled broadcasting channels and 

party-owned print media continued to hold influence, but the regime allowed limited 

pockets of free expression as a strategic move to appease Western allies and attract foreign 

investments. The economic liberalization of audio-visual media in 2001 and print media in 

2003 led to the emergence of semi-independent private media outlets (Roll, 2013). 

However, these outlets were initially expected to align with the regime’s agenda, as 

licenses were granted to a select group of regime-loyal business magnates. 

A significant turning point occurred in 2004 with the launch of Al-Masry Al-Youm 

المصري   اليوم) ), the first private daily newspaper. This marked a shift in the media landscape, 

as it adopted a kind of professionalism to the narrative. It introduced legitimate 

controversies and alternative interpretations of the political reality (Kassem, 2017). This 

shift indicated a departure from previous media practices that were more aligned with the 

regime-loyalist agenda. The media started to prioritize professionalism and brought forth 

diverse perspectives, adding credibility to their reporting and challenging the dominant 

narrative. Private media outlets aimed to enhance their credibility and secure readership 

and viewership by incorporating Western-oriented journalism practices and diverse 

sources. This shift in the media landscape allowed for a more nuanced understanding of 

political events and provided the audience with a broader range of viewpoints to consider 

(Sakr, 2013). 

During the country’s first multicandidate election in September 2005, Hosni 

Mubarak’s victory was portrayed as a significant milestone, with state-run television 



23 

 

ignoring anti-Mubarak protests and opposition party calling for a boycott due to perceived 

electoral manipulation (Lynch, 2016). At this time, for one of the first times, AJ provided 

a different perspective, airing an interview6 with political commentator Hassanein Heikal, 

a prominent critic of the president who was not allowed to appear on Egyptian channels. 

Heikal expressed skepticism about Mubarak’s promises of democratic reforms, 

highlighting the limitations of state-controlled media in providing diverse viewpoints 

(Seib, The Al Jazeera Effect, 2008). 

The following parliamentary elections later further revealed the discrepancies 

between state-run Egyptian channels and AJ’s coverage. While the official channels failed 

to report the violence and electoral violations, AJ presented footage of voters with injuries 

and thugs intimidating voters with machetes7 (Seib, The Al Jazeera Effect, 2008). This 

contrast allowed AJ’s coverage to challenge the state-run narrative and expose the flaws in 

the electoral process. As a pan-Arab network, AJ’s regional approach connected various 

Arab countries and offered a more comprehensive understanding of political events that 

transcended national borders (El Jammal, 2012). 

The Kifâya movement, formed in the mid-2000s, aimed to establish alliances 

among opposition groups and individuals rather than creating a single organization 

(Collombier, 2013). Simultaneously, the rise of blogs and social media platforms from the 

mid-2000s onwards created a new online public sphere for expressing oppositional views 

beyond the mainstream media. Social media platforms such as Facebook played a role in 

coordinating these movements. However, it is worth noting that internet access was limited 

in Egypt, with only about a fifth of the population having access to the internet in 2010, 

and a mere five percent of the population was on Facebook. Nonetheless, social media 

played a crucial role in building issue-specific networks and coalitions among the youth 

and activists, even though it remained a niche medium (Howard & Hussain, 2013). This 

means that although social media had a significant contesting potential, its impact was 

primarily observed in relation to other more traditional media forms such as television and 

 
6 Interviews in AJ network of Hassanein Heikal can be found here: 

https://www.aljazeera.net/programs/with-haykal/2006/5/28/%D9%87%D9%8A%D9%83%D9%84-

%D8%A7%D9%84%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%81-%D8%A8%D9%8A%D9%86-

%D8%A7%D9%84%D8%AD%D9%83%D9%88%D9%85%D8%A9-

%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%B6%D8%A8%D8%A7%D8%B7 
7 Example of the article: https://www.aljazeera.com/news/2005/11/23/man-killed-in-egypt-election-dispute 

https://www.aljazeera.net/programs/with-haykal/2006/5/28/%D9%87%D9%8A%D9%83%D9%84-%D8%A7%D9%84%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%81-%D8%A8%D9%8A%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D9%83%D9%88%D9%85%D8%A9-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%B6%D8%A8%D8%A7%D8%B7
https://www.aljazeera.net/programs/with-haykal/2006/5/28/%D9%87%D9%8A%D9%83%D9%84-%D8%A7%D9%84%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%81-%D8%A8%D9%8A%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D9%83%D9%88%D9%85%D8%A9-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%B6%D8%A8%D8%A7%D8%B7
https://www.aljazeera.net/programs/with-haykal/2006/5/28/%D9%87%D9%8A%D9%83%D9%84-%D8%A7%D9%84%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%81-%D8%A8%D9%8A%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D9%83%D9%88%D9%85%D8%A9-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%B6%D8%A8%D8%A7%D8%B7
https://www.aljazeera.net/programs/with-haykal/2006/5/28/%D9%87%D9%8A%D9%83%D9%84-%D8%A7%D9%84%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%81-%D8%A8%D9%8A%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D9%83%D9%88%D9%85%D8%A9-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%B6%D8%A8%D8%A7%D8%B7
https://www.aljazeera.com/news/2005/11/23/man-killed-in-egypt-election-dispute


24 

 

print. The media landscape was characterized as a “hybrid media system” where different 

media platforms interacted and influenced each other, with social media serving as a 

complementary and amplifying tool alongside traditional media outlets. Despite their 

efforts, these movements remained largely limited to specific segments of society and 

failed to present a credible alternative to the regime (Chadwick, 2013). 

In Egypt, the struggles for dignity emerged as a topic that resonated with a wide 

range of people. The feeling of not being treated as citizens but rather as subordinates by 

the regime and its institutions was exemplified in cases of police torture (Collombier, 

2013). Various pressure groups, including the Egyptian Organization for Human Rights, 

had already laid the groundwork for drawing attention to this issue by monitoring and 

documenting regime violations. Bloggers also played a significant role in breaking the 

silence on police torture by publishing audiovisual evidence. (Azimi, 2007) 

The influence of AJ and other media outlets cannot be underestimated, as their news 

and talk programs shape Arab political opinion and provide a platform for dissenting voices 

(contraflow, Al Jazeera effect) (Seib, Al Jazeera English, 2012). These media channels 

present a common Arab narrative, creating a sense of unity and shared experiences among 

their audiences (contraflow, pan-Arabism) (Andoni, 2011). As a result, governments 

outside the Arab world cannot ignore the discussions and viewpoints presented on these 

channels. The coverage provided by AJ and its counterparts offers a daily and evolving 

portrayal of Arab political opinions, contributing to a more nuanced understanding of the 

region (El Jammal, 2012). 

One notable case was that of Wael Abbas, whose Misr Digital blog leaked a video 

in 2007 showing the torture of a bus driver named Emad Al-Kabir. The video sparked 

strong criticism and compelled the Egyptian authorities to put the responsible police 

officers on trial for unlawful detention, torture, and rape, representing a rare display of 

accountability at that time. (Cole & Schone, 2011) 

The years leading up to 2010 were crucial in raising awareness and building 

networks around the contestation of police torture. 

 



25 

 

Case study: Khaled Said and the media. 

Khaled Said was a famous opposition figure and human rights activist in Egypt. In 

June 2010, Said was killed by two plainclothes officers in Alexandria, Egypt. Eyewitness 

testimonies recount the sequence of events that unfolded, involving Said's forceful 

removal from a cybercafe, mercilessly beaten near its entrance, and ultimately losing his 

life. The initial police justification, claiming that Said had choked on a bag of marijuana 

he allegedly concealed, faced substantial skepticism and was contested by Said's family. 

(Olesen, 2015) 

In an act of defiance, Said’s family chose to expose the truth sharing postmortem 

photographs of his injuries on various online platforms, capturing the attention of former 

presidential candidate and politician Ayman Nour, who was among the first to publish 

Said’s pictures on Facebook, amplifying the growing public outrage and dissent. 

Motivated by the post, Wael Ghonim, a Google executive, anonymously initiated the 

“We Are All Khaled Said” Facebook page (Richter, Dupuis, & Badr, 2020). This online 

platform garnered an extensive following and emerged as a symbol denouncing the 

Egyptian authorities’ brutality and the culture of impunity. Following the creation of the 

page, the story began to circulate on various social media platforms and blogs, gaining 

momentum (Olesen, 2015). The increased public pressure led the state news agency 

MENA to finally publish an article about the incident, albeit with a significant delay after 

the event took place. On June 11, 2010, MENA released their coverage, while state-

owned newspaper Al-Ahram and the private newspaper Al-Amasry Al-Youm picked up 

the story the following day. (Richter, Dupuis, & Badr, 2020) 

The impact of the “We Are All Khaled Said” campaign can be observed by 

examining the data presented in Table 3. The campaign’s content continued to gain 

traction and maintain momentum, particularly during the period leading up to and 

throughout the Egyptian revolution. It was the days that the revolution started (mid-

January) that the campaign reached its peak, resonating deeply with the Egyptian 

population and fueling the widespread calls for change. Khaled Said’s death was seen as 

a catalyst for the movement, positioning him as the first martyr and symbolizing the 

injustices that had long existed in Egyptian society. The campaign’s influence persisted, 



26 

 

drawing attention to the oppressive regime of President Hosni Mubarak, and ultimately 

played a significant role in his eventual resignation.  

Table 3. 

Media coverage of Khaled Said, June 2010 – February 2011 (articles per month). 

 

Source: (Richter, Dupuis, & Badr, 2020) 

On January 14th, 2010, AJ initiated its coverage of the protests by featuring the 

case of Khaled Said. The network published an article titled "Police killing sparks Egypt 

protest" and subsequently broadcasted the following segment highlighting the incident. 

Figure 1 

Alleged police murder behind Egypt protests 

 

Source: (Al Jazeera, 2010) 

https://www.youtube.com/embed/dGhoJ6FPFEA?start=55&feature=oembed


27 

 

 

5.1. Al Jazeera during the Egyptian revolution  

The Egyptian revolution that commenced on January 25th, 2010, exerted a profound 

influence on the course of the Arab world. By relocating the challenge against authoritarian 

rule from the periphery to the core of the region, Egypt's uprising posed a direct and 

formidable threat to the established regional order led by the US and Saudi Arabia (Lynch, 

The New Arab Wars, 2016). While previous waves of political dissent and activism had 

emerged in Egypt over the past decade, the January 25 protests stood out due to their 

unparalleled magnitude, rapidity, and intensity. Although the Egyptian security forces were 

initially prepared to handle the protests, the overwhelming response from the public caught 

them off guard. Building upon the success of the Tunisian revolution, which had inspired 

Egyptians who had long felt disillusioned, the events of January 25 instilled newfound 

optimism among ordinary citizens and galvanized their active participation alongside core 

activists in the pursuit of comprehensive political reform (Korotayev & Zinkina, 2011). 

Throughout the 18-day revolution, Cairo's Tahrir Square emerged as a central hub 

for Egyptian national politics, captivating the attention of both regional and international 

media. The protesters congregating in Tahrir Square formed a heterogeneous coalition, 

encompassing secularists, Islamists, leftists, liberals, and diverse segments of Egyptian 

society (Lynch, The New Arab Wars, 2016). While they shared a common goal of ousting 

Mubarak, their opinions diverged on other matters. However, their unwavering 

determination and assertion of representing the Egyptian populace granted them significant 

leverage in shaping the unfolding events (Seib, 2008). 

The Obama administration swiftly acknowledged the impossibility of Mubarak's 

survival amidst the massive protests, directing its efforts towards facilitating a meaningful 

transfer of power. Publicly endorsing the calls for regime change, the US aligned itself 

with the protestors' cause. However, Mubarak's regional allies, including King Abdullah 

of Jordan and Mahmoud Abbas of the Palestinian Authority, expressed support for his 

continued rule (Peters, 2011). Despite opposition from regional forces, Mubarak's 

departure on February 11 fulfilled the primary demand of the protestors, paving the way 

for the Supreme Council of the Armed Forces to oversee a transition towards democracy. 

This resolution effectively served the interests of diverse domestic and international 



28 

 

stakeholders, ensuring stability while preserving the fundamental foreign policy 

orientation of the newly emerging Egypt (Lynch, 2016). 

The Egyptian revolution, characterized by its monumental protests and calls for 

political reform, had a profound and far-reaching impact on the Arab world. It posed a 

direct challenge to the established regional order, offering hope and inspiration to ordinary 

citizens while prompting a backlash from other Arab regimes determined to maintain the 

status quo (Peters, 2011). The events in Egypt not only brought about a transition of power 

but also revealed the limitations of conventional instruments of power and diplomacy, 

pushing regional leaders to adopt an increasingly antagonistic stance toward democratic 

movements and the US (Lynch, 2016). 

In essence, the Egyptian revolution served as a catalyst for transformative change 

in the Arab world. The uprising challenged the prevailing order by mobilizing massive 

protests and demanding political transformation (Seib, 2008). The remarkable scale and 

intensity of the demonstrations resonated with ordinary citizens who had long harbored 

disenchantment and discontent. While the revolution instilled hope, it also triggered fear 

and resistance among established Arab regimes seeking to safeguard their own power 

(Lynch, 2016). 

The US played a significant role in the Egyptian transition by publicly supporting 

the demands for regime change. This stance had a profound impact on the Arab leadership 

class, engendering a perception of existential threat. Consequently, regional leaders 

responded by doubling down on their opposition to democratic change and tightening their 

grip on power. The events in Egypt highlighted the inadequacy of traditional power 

dynamics and diplomacy, as well as the growing antagonism toward democratic 

movements and U.S. influence (Peters, 2011). 

 Within the Egyptian context, the outdated language and strategies employed by the 

official media were increasingly exposed by the information revolution. State-controlled 

media sought to downplay protests hoping to limit their impact by ignoring them (Lynch, 

2016). However, the advent of satellite television and the internet provided alternative 

sources of news and information, rendering the official media’s strategy obsolete. The 

official media’s shortsightedness in underestimating the reach and influence of satellite 



29 

 

television and the internet became apparent as these platforms reached all levels of 

Egyptian society. Frustration with the lack of transparency and the dissemination of 

propaganda led prominent figures like journalist Osama el-Ghazali Harb and Nobel 

laureate Naguib Mahfouz to criticize the official media and call for a change in its approach 

(Seib, 2008). 

During the Arab Spring in Egypt, AJ played a pivotal role in extensively covering 

the events and supporting the revolutionary movement. Despite its limited reach in Egypt 

prior to the uprising, AJ managed to dedicate significant airtime to Egyptian topics, often 

critical of the regime. By documenting various aspects of Egypt's political climate, 

including the exposure of torture practices within Egyptian police departments, the 

network helped shed light on the harsh realities faced by the Egyptian people (Seib, 2012). 

In the face of government efforts to suppress information, AJ demonstrated 

resilience. The Egyptian government issued orders for local television stations to obscure 

events and interrupted AJ’s broadcast on the NileSat satellite (Richter, Dupuis, & Badr, 

2020). Nevertheless, the network found alternative means to continue its coverage by 

collaborating with friendly stations and discreetly sending reporters from Doha. AJ 

remained unwavering in its support for the revolution, adopting a pro-rebellion stance and 

amplifying the voices of the Egyptian youth calling for change (Rinnawi, 2012). The 

network's presence in Tahrir Square, alongside the contributions of its reporters and studio 

guests like Azmi Bechara and activist Nawara Negm, further fueled the determination and 

spirit of the revolutionaries (Seib, 2012). 

While AJ did not single-handedly orchestrate democratic change, it played a 

significant role in empowering the people to shape events and drive transformation. 

Despite facing numerous challenges, including the arrest of reporters and closure of 

offices, AJ remained committed to delivering comprehensive coverage. Its live broadcasts 

from Tahrir Square provided a platform for demonstrators, documented the actions of the 

Mubarak regime, and compelled political leaders to heed the voices of the protesters (El 

Jammal, 2012). Through the conveyance of messages and the display of powerful images 

from the revolution, AJ exerted pressure on international media outlets and actors, 

prompting them to pay attention and act (Seib, 2012). The groundbreaking coverage by AJ 

throughout the 18 days of protests ultimately culminated in Mubarak's resignation, marking 



30 

 

a historic moment of freedom in the ME. 

 

6. Analysis of the tactics used by Al Jazeera 

This study will now look in depth into the different tactics used by the network to 

mobilize the masses and push Mubarak to step down. Based on a study by Khalil Rinnawi, 

at the College of Management Academic Studies, there are two analyses to be made: visual 

analysis and narrative analysis (Rinnawi, 2012).  

 

6.1. Visual analysis 

The visual analysis of AJ’s tactics to cover the Arab Spring refers to the 

examination of the visual language employed to gain a deeper understanding of the aims 

and objectives of AJ.  

The first tactic refers to a visual glorification of the demonstrators (Rinnawi, 2012). 

AJ provided extensive coverage of the demonstrators in Tahrir Square, portraying their 

peaceful struggle for a liberal lifestyle and seek for freedom from the repressive regime of 

Mubarak. The network highlighted the legitimacy of the demonstrators as a united force 

working towards democratization. AJ focused a lot on the young leaders of the uprising, 

particularly the social network activists, were depicted as heroes by AJ. The network 

featured their presence in Tahrir Square and conducted interviews with them, highlighting 

their role in driving the revolution (Hijjawi, s.f.). Additionally, AJ made efforts to give a 

platform to the traditional opposition's leadership, showcasing their speeches and 

viewpoints, which further discredited Mubarak's regime. By highlighting the diverse 

voices and perspectives of the uprising, AJ portrayed a united front against the legitimacy 

of Mubarak's rule (Pintak, 2011). AJ conducted interviews with a wide range of prominent 

figures with Egyptian affiliation, including Mohammad al Baradia'i, A'mro Musa, and 

Omar el-Shireef. These individuals expressed their unwavering support for the 

demonstrators and openly criticized Mubarak's regime. By featuring the opinions of these 

influential personalities, AJ showcased the broad-based support for the uprising and 

reinforced the narrative of the people's struggle against an oppressive regime (Rinnawi, 



31 

 

2012). Following Mubarak's resignation, AJ extensively covered the scenes of jubilation 

and celebration among the demonstrators, symbolizing the end of an era. However, the 

network notably omitted any footage or mention of the old regime figures who continued 

to hold positions of power, except for the leadership of the army, which took over as the 

official authority in Egypt until a new political leadership was elected. Additionally, AJ 

did not show any supporters of Mubarak, creating the impression that the entire country 

had completely rid itself of any Mubarak loyalists (Rinnawi, 2012). These selective 

portrayals in AJ's coverage contributed to the narrative of a clean break from the old regime 

and a fresh start for Egypt under new leadership. 

Second, mystification of the Egyptian security forces, where their portrayal was 

characterized by their passivity and lack of intervention during the revolution (Rinnawi, 

2012). This depiction emphasized the notion that the military remained neutral and did not 

actively participate in suppressing the protests. By highlighting the military's perceived 

non-involvement, it further bolstered the legitimacy of the demonstrators' cause and their 

peaceful struggle. On the other hand, AJ's coverage painted a negative picture of other 

security forces, particularly the Interior Ministry Forces, which included the police and the 

president's troops. These forces were not only criticized but also portrayed as aggressive 

and brutal, physically assaulting, and injuring their own people (–Allah, 2012). The aim 

was to highlight the repressive actions of these security forces and to showcase the brutality 

of the regime, further undermining its legitimacy and fueling support for the demonstrators. 

One pivotal moment that had a profound impact on the uprising was when video footage 

of security forces dousing praying demonstrators with water on the 6 October Bridge was 

repeatedly aired.8 This powerful imagery had a dual effect: it bolstered the determination 

of the demonstrators and undermined the legitimacy of both the president's troops and the 

Interior Ministry forces. Consequently, these repressive security forces gradually vanished 

from the streets and squares, while the Egyptian military, perceived as more acceptable 

and legitimate by the people, assumed their positions (Rinnawi, 2012). This shift in power 

dynamics, prominently featured in AJ's coverage, not only reinforced the demonstrators' 

cause but also discredited the actions of the oppressive security forces. 

Thirdly, AJ strategically aimed to discredit Mubarak’s supporters by showcasing 

 
8 Footage can be found here: https://www.youtube.com/watch?v=Z94DH-S6Qao  

https://www.youtube.com/watch?v=Z94DH-S6Qao


32 

 

footage of them engaging in aggressive and unrefined acts, such as attacking demonstrators 

in Tahrir Square using horses and camels, and resorting to physical violence and shootings 

(Rinnawi, 2012). These deliberate portrayals created a strong negative perception of 

Mubarak’s supporters and their actions. 

Fourthly, the network actively marginalized the authorities of the regime (Rinnawi, 

2012). It primarily focused on featuring Mubarak and his deputy Omar Suleiman, aiming 

to undermine the legitimacy of the government. Additionally, AJ made a conscious effort 

to minimize the visibility of regime authorities, instead prioritizing continuous coverage of 

the demonstrators. Even Mubarak himself was shown sparingly, only when he had 

significant announcements to make (–Allah, 2012). 

Lastly, there was a clear and deliberate demonization of Hosni Mubarak himself. 

AJ repeatedly aired footage of Egyptians passionately chanting “the people want to change 

the regime.” Throughout the entire revolution, the network consistently presented images 

of the demonstrators, particularly from Tahrir Square, emphasizing their unwavering 

resolve in demanding the regime’s resignation (Rinnawi, 2012). As soon as Mubarak 

eventually stepped down, the focus of the footage shifted towards showcasing the jubilant 

celebrations of the Egyptian people (Haigh & Bruce, 2017). 

 

 

6.2. Narrative analysis 

This section of the analysis will examine the strategies employed within the 

theoretical framework and their utilization in AJ's coverage of the Egyptian revolution. 

Firstly, a prominent aspect observed in the visual analysis is the deliberate focus on the 

contraflow created by the network (Zhang, 2022). Prior to AJ's emergence, the global 

audience predominantly received Middle Eastern news through Western media outlets 

such as CNN. However, AJ's introduction marked a notable shift in the flow of information, 

providing an alternative perspective and allowing the stories to be told by those directly 

involved. Particularly during the coverage of the Arab Spring, AJ played a significant role 

in promoting a new pan-Arabism in the region (Mohamedou, 2018). 

A noteworthy example highlighting the portrayal of the Egyptian revolution by 



33 

 

Western media, specifically American media, can be found in episode 5 of the first season 

of “The Newsroom”, an American television series that chronicles events at a United States 

fictional News Channel. In this episode, the revolution is depicted as highly perilous for 

American reporters, leading them to seek alternative coverage while seemingly trivial news 

dominates the airwaves. Although this portrayal does not reflect the stance of all Western 

media outlets, it serves to illustrate that the prevailing Western flow of information was 

not necessarily focused on altering viewers' perceptions or providing comprehensive 

coverage of events in the ME (Mottola, 2012).  

The first and foremost narrative strategy employed by AJ was AST. This theory 

posits that media has the power to shape public opinion by determining the importance of 

certain issues through the arrangement and coverage of news (McCombs & Shaw, 1972). 

In the case of Egypt, AJ played a crucial role in highlighting the corruption and human 

rights abuses under the Mubarak regime, effectively mobilizing people to participate in the 

protests. 

To give extensive coverage of the Egyptian uprising, AJ rescheduled its regular 

programming and dedicated significant airtime to the events from the very beginning. The 

coverage extended beyond newscasts, permeating various programs and talk shows 

(Rinnawi, 2012). For instance, in the days leading up to the demonstrations, AJ aired a 

series of investigations on Palestinian negotiations with Israel, revealing what they deemed 

"political concessions" made by Palestinian Authority negotiators (Elmasry, El Shamy, & 

Auter, 2013). However, once the uprising in Egypt commenced, the focus shifted, and AJ 

adjusted its programs to cover the Tunisian case (which had concluded), as well as the 

Yemeni and Bahraini cases. Nevertheless, the depth and time devoted to these cases were 

not on par with the coverage of Egypt (Haigh & Bruce, 2017). 

 

 

 

 

 



34 

 

Figure 2 

Al Jazeera report from Tahrir Square 8:30am, February 1 

 

Source: (Al Jazeera, 2011) 

 

In an effort to reach a wider audience during the revolution, AJ allowed other Arab 

TV channels to broadcast its live channel and expanded its broadcasting reach through 

alternative satellites and internet platforms (Rinnawi, 2012). 

It is worth noting that AST does not necessitate a specific framing of content. 

However, from the early stages of AJ's coverage of the Egyptian uprising, there was a 

tendency to oversimplify issues by presenting them in stark black and white terms. All 

Egyptians were portrayed as being against Mubarak and actively protesting, while those 

associated with the regime and security forces (except the army) were depicted as staunch 

supporters until they vanished from the streets (Hijjawi, s.f.). This portrayal neglected the 

more nuanced aspects of Egyptian society, such as political parties, social change 

organizations, and religious authorities, who played significant roles in the opposition to 

the Mubarak regime. The focus remained on the masses opposing a single objective, 

Mubarak and his regime (Rinnawi, 2012). 

What set AJ apart from Western channels like CNN was its deeper understanding 

of Egypt's economy, political system, and history. AJ placed more emphasis on 

contextualizing the news within Egypt's historical trajectory, providing a broader 

perspective beyond simply depicting angry Egyptians. In contrast, CNN predominantly 

focused on the narrative of Mubarak's resignation, reflecting their familiarity with that 

https://www.youtube.com/embed/mb6cfOYE9mU?feature=oembed


35 

 

aspect of the Egyptian protests, as indicated in Table 4. (Haigh & Bruce, 2017) 

Table 4 

Nominal level story frames employed AJ versus CNN 

 

 

Source: (Haigh & Bruce, 2017) 

Overall, AJ utilized AST to strategically prioritize the coverage of the Egyptian 

revolution, highlighting specific issues while oversimplifying certain aspects of the socio-

political landscape. The network's comprehensive knowledge of Egypt's context and 

history contributed to a more holistic portrayal of the events unfolding, differentiating AJ 

from other Western media outlets. 

The second strategic approach employed by AJ was the use of CT. This theory, as 

previously explained, suggests that media has a lasting impact on individuals' perceptions 

of reality (Gerbner & Gross, 1976). Similar to the AST, the media's coverage of the protests 

in Egypt had the potential to shape people's beliefs regarding the legitimacy of the Mubarak 

regime and the possibilities for political change. Through the deliberate fragmentation of 

news, AJ aimed to influence viewers' understanding of the events unfolding during the 

uprising (Rinnawi, 2012). 

AJ employed a strategy of news fragmentation, presenting information in small 

fragments that focused on specific details rather than providing a comprehensive overview. 

This approach can result in viewers losing sight of the broader context. For instance, during 

the coverage of the Egyptian uprising, AJ frequently engaged in detailed discussions 



36 

 

between their anchors in the studio and correspondents stationed in various locations like 

Cairo, Alexandria, and Suez (Seib, 2012). The constant questioning aimed to create a sense 

of live and immediate reporting, inundating viewers with specific details that often 

hindered their ability to grasp the larger picture. This information overload occasionally 

overwhelmed viewers, making it challenging for them to piece together a comprehensive 

account of the events transpiring in Cairo, Alexandria, Suez, and Egypt as a whole 

(Rinnawi, 2012). 

Lastly, in relation to the RT, which suggests that the meaning of media messages is not 

fixed and is influenced by the interaction between the sender and the receiver, it is 

important to consider how the reception of media messages during the Egyptian revolution 

may have varied among different individuals based on factors such as age, education level, 

and political affiliation (Hall, 1980). This aspect is significant because AJ faced 

controversy for employing the aforementioned AST and focusing solely on the visual 

tactics discussed earlier. However, the controversy surrounding AJ's approach did not hold 

much weight. The network's content was intended for a specific audience: individuals who 

were actively engaged in the fight for Egypt's liberation. The objective of bringing down 

Mubarak and advocating for the creation of a new pan-Arabism took precedence over 

concerns about potential overemphasis or bias in the coverage (Rinnawi, 2012). 

Under the framework of RT, AJ employed a tactic of presenting a mixture of facts and 

opinions, allowing the receivers to interpret the messages based on their own perspectives. 

A significant portion of the coverage during this period revolved around guest experts who 

offered evaluations and accounts supporting the necessity of removing Mubarak's regime 

(Hijjawi, s.f.). Alongside the news, which at times did not provide a fully accurate 

depiction of the situation on the ground, AJ predominantly presented various viewpoints, 

most of which opposed the regime and supported the demonstrators as representatives of 

the Egyptian people (Pintak, 2011). This inclination was evident not only in the 

contributions of military experts and political analysts featured on the channel but also in 

the perspectives shared by AJ's correspondents and the ordinary individuals interviewed 

during the demonstrations. Despite the limitations imposed by the regime on international 

media, including AJ, the correspondents, while not constantly engaged in field reporting, 

offered speculations and possible explanations for the regime's fall and the fate of President 

Mubarak. It appeared that the correspondents' viewpoints were deemed newsworthy, 



37 

 

surpassing the significance of the actual news items they reported (Rinnawi, 2012). 

Furthermore, within the scope of RT, AJ employed the tactic of personifying Hosni 

Mubarak. As reflected in Table 4, the content portrayed by AJ primarily revolved around 

political and economic aspects. To achieve this, AJ aired documentaries and reports 

focusing on the president's corruption, wealth, and family. While reports on regime 

corruption were also featured, they consistently circled back to the figure of Mubarak 

(Haigh & Bruce, 2017). 

In summary, AJ strategically utilized the Reception Theory by providing a blend 

of facts and opinions to allow the audience to interpret the messages based on their own 

perspectives. This was evident in the emphasis on guest experts and the viewpoints 

presented by correspondents and interviewees, contributing to a sense of collective 

opposition to the regime. Additionally, AJ employed the tactic of personifying Mubarak, 

shedding light on his alleged corruption and its impact on Egypt's political and economic 

landscape. 

 

6.3. Citizen Journalism 

The last and most prominent tactic that AJ used was citizen journalism. Citizen 

journalism refers to the practice of ordinary individuals, often without professional 

journalism training, participating in the process of gathering, reporting, and disseminating 

news and information. It emerged as a result of advancements in digital technologies and 

the rise of social media platforms, which provided individuals with the means to share 

news and opinions with a wide audience (McCarthy & Zald, 1977). This tactic is based on 

the RMT. 

In the context of the Egyptian revolution, citizen journalism played a significant 

role in challenging the government's control over the media and providing alternative 

sources of information. The Egyptian regime, tightly controlled the media, suppressing 

political opposition and limiting freedom of the press. However, the emergence of social 

media platforms, like Facebook, provided a virtual space for young Egyptians to voice their 

opinions and share news (Wall, 2015). 



38 

 

RASSD (Raqeb, Sawer, Dawen) was one such citizen journalism initiative that was 

established in Egypt. It started as a Facebook page created by a group of young Egyptians 

to provide media coverage of the 2010 parliamentary elections, aiming to expose electoral 

fraud and provide objective news to the public (Faheem, 2022). The platform quickly 

gained popularity and became a trusted source of information. During the Egyptian 

revolution in 2011, RASSD played a crucial role in covering and documenting the events 

on the ground. It mobilized a network of volunteer correspondents who reported on the 

protests, sharing videos, pictures, and firsthand accounts of the demonstrations. RASSD's 

coverage attracted a large following, and its live streaming videos became essential for 

global media organizations looking to report on the revolution (Sistek, 2011). Despite 

facing challenges, such as government crackdowns and the loss of their physical office, 

RASSD continued to operate and provide independent news coverage. The network of 

citizen journalists across Egypt proved instrumental in keeping the public informed, even 

as the government intensified its repression (Faheem, 2022). 

In contrast, AJ leveraged citizen journalism by curating and disseminating user-

generated content shared on social media platforms. Despite the imposed restrictions, this 

approach allowed them to sustain a continuous 24-hour broadcast of the revolution. AJ 

tapped into a network of individuals who actively shared content on their social media 

profiles, which the network then reposted and incorporated into their coverage (Wall, 

2015). By harnessing the power of citizen journalism, AJ was able to circumvent the 

limitations placed on traditional journalism and provide a comprehensive and real-time 

account of the unfolding events during the revolution. 

 

 

 

 

 

 



39 

 

Figure 3 

Voices from Tahrir Square 

 

 

Source: (Al Jazeera, 2011) 

The role of citizen journalism in the Egyptian revolution was twofold. First, it 

challenged the government's monopoly on information and provided alternative narratives 

that countered state-controlled media. Second, it empowered ordinary citizens by giving 

them a voice and a platform to share their experiences and opinions, fostering a sense of 

collective agency and mobilization (Faheem, 2022). 

However, citizen journalism is not without its limitations. The lack of professional 

training and resources can sometimes result in the dissemination of inaccurate or biased 

information. Additionally, citizen journalists often face risks and threats, as they become 

targets for government repression and violence. 

  

https://www.youtube.com/embed/vjroQDpSyGk?feature=oembed


40 

 

7. Conclusion and future lines of research 

 

In conclusion, the visual analysis of AJ’s tactics in covering the Arab Spring and 

specifically the Egyptian uprising reveals the significant role the network played in the fall 

of President Mubarak. AJ strategically employed various tactics to shape public opinion, 

mobilize masses, and discredit the Mubarak regime. 

Firstly, AJ employed a tactic of visual glorification of the demonstrators, portraying 

them as peaceful heroes fighting for freedom and democracy. By highlighting the diverse 

voices and perspectives of the uprising, AJ presented a united front against Mubarak's rule, 

emphasizing the legitimacy of the demonstrators and discrediting the regime. Secondly, 

AJ employed the tactic of mystifying the Egyptian security forces. The network depicted 

the military as neutral and passive, while portraying other security forces as aggressive and 

brutal. This portrayal undermined the legitimacy of the security forces and bolstered 

support for the demonstrators. Thirdly, AJ strategically aimed to discredit Mubarak's 

supporters by showcasing footage of their aggressive acts and violence towards the 

demonstrators. This portrayal created a strong negative perception of Mubarak's supporters 

and their actions, further undermining the regime. Fourthly, the network marginalized the 

authorities of the regime by minimizing their visibility and focusing on the coverage of the 

demonstrators. AJ aimed to undermine the legitimacy of the government and reinforce the 

narrative of the people's struggle against the regime. Lastly, AJ actively demonized Hosni 

Mubarak himself by repeatedly airing footage of Egyptians demanding the change of the 

regime and showcasing the jubilant celebrations after Mubarak's resignation. This 

portrayal reinforced the narrative of a clean break from the old regime and a fresh start for 

Egypt under new leadership. 

On the other hand, the use of the narratives by AJ played an enormous role on the 

revolution. The network strategically employed AST, CT, and RT in their coverage of the 

Egyptian revolution. They highlighted corruption and human rights abuses under the 

Mubarak regime, mobilized public opinion, and provided a comprehensive understanding 

of the events. AJ's coverage stood out by offering an alternative perspective and 

contextualizing the news within Egypt's history. They fragmented the news, sometimes 



41 

 

overwhelming viewers, and presented a mixture of facts and opinions, allowing the 

audience to interpret the messages.  

Finally, AJ strategically utilized citizen journalism as a prominent tactic in their 

coverage of the Egyptian revolution. Citizen journalism, enabled by advancements in 

digital technologies and social media platforms, challenged the government's control over 

the media and provided alternative sources of information. AJ leveraged citizen journalism 

by curating user-generated content from social media, allowing them to sustain a 

continuous broadcast of the revolution. This approach circumvented limitations on 

traditional journalism and provided a real-time account of the events. Citizen journalism 

played a twofold role, countering state-controlled media narratives and empowering 

ordinary citizens to share their experiences and opinions. 

Through the strategic use of these tactics, AJ shaped public opinion, mobilized support 

for the uprising, and contributed to the fall of Mubarak. The network’s comprehensive 

coverage, alternative perspective, and the utilization of citizen journalism also played a 

significant role in challenging the government’s control over the media and providing 

alternative sources of information. 

It is important to note that while AJ’s coverage was influential, it was not the sole factor 

in the fall of Mubarak. The Egyptian uprising was a complex socio-political movement 

driven by various factors, including widespread dissatisfaction with the regime, economic 

grievances, and the active participation of the Egyptian people. However, AJ’s visual 

analysis highlights the network’s significant role in shaping the narrative, mobilizing the 

support, and contributing to the overall outcome of the revolution. 

During the drafting of this study, various limitations have emerged, primarily related 

to the constraints of time and length leading to the focus of this study. However, these 

limitations have also given rise to several potential lines of research that warrant further 

exploration.  

One significant area that could have been explored is the examination of AJ’s impact 

beyond the countries directly affected by the Arab Spring. This would have involved 

delving into diverse and contested opinions surrounding AJ, including those from 

American academics who question its funding sources.  



42 

 

Another valuable line of inquiry would have been to investigate the evolution of AJ 

and its current role in the media landscape. This would have entailed examining how the 

network has evolved over time, particularly in response to geopolitical changes and shifting 

media consumption habits. 

Furthermore, a comparative analysis of AJ’s role in different countries affected by the 

Arab Spring could have been interesting. Each country’s unique political and social 

dynamics, as well as varying levels of media freedom and government control, would have 

influenced how AJ operated and the impact it may have had on shaping different public 

discourses. 

Lastly, a compelling area of investigation would have been to examine how AJ covers 

specific issues, such as the Israeli-Palestinian conflict, in comparison to Western media 

outlets. Analyzing the differences in framing, and narratives on sensitive and politically 

charged topics. 

 

  



43 

 

8. References 

Al Jazeera. (2006). A decade of growth. Retrieved from 

https://www.aljazeera.com/news/2006/11/1/a-decade-of-growth 

Al Jazeera. (2010, June 14). Alleged police murder behind Egypt protests. Al Jazeera 

Network. 

Al Jazeera. (2011, February 8). Al Jazeera report from Tahrir Square 8:30am, February 1. 

Al Jazeera Network. 

Al Jazeera. (2011). Profile: Ayman al-Zawahiri. Al Jazeera News Agencies. 

Al Jazeera. (2011, February 12). Timeline: Egypt’s revolution. Al Jazeera News Agency. 

Al Jazeera. (2011). Voices from Tahrir Square. Retrieved from 

https://www.youtube.com/watch?v=vjroQDpSyGk 

Al Jazeera. (2023, April 19). Awards. Retrieved from Al Jazeera English Named 

Broadcaster of the Year At the 2023 New York Festivals TV & Film Awards: 

https://network.aljazeera.net/en/awards/al-jazeera-english-named-broadcaster-

year-2023-new-york-festivals-tv-film-awards 

Al Jazeera. (n.d.). About us. Retrieved from https://www.aljazeera.com/about-

us#:~:text=Al%20Jazeera%20Media%20Network%20is,from%20more%20than

%2095%20countries. 

–Allah, M. A. (2012). The Role of Al-Jazeera Space Channel in Enforcing Political Change 

in the Arab Countries. 

Andoni, L. (2011). Al Jazeera. The resurrection of pan-Arabism. Retrieved from 

https://www.aljazeera.com/opinions/2011/2/11/the-resurrection-of-pan-arabism-4 

Azimi, N. (2007). Bloggers against torture. The Nation. 

Bahador, B. (2011). Did the Global War on Terror end the CNN effect? Media, War & 

Conflict, 37-54. 

BBC News. (2001, November 13). Al-Jazeera Kabul offices hit in US raid. BBC. 

Birkinbine, B., Gomez, R., & Wasko, J. (2016). Global Media Giants. Routedge. 

Chadwick, A. (2013). The Hybrid Media System. Politics and Power. Oxford University 

Press. 

Cole, M., & Schone, M. (2011, January 25). Egyptian Blogger Who Posted Videos of 

Police Torture Is Arrested, Released. abc news. 

Collombier, V. (2013). Politics Without Parties. Political Change and Democracy Building 



44 

 

in Egypt Before and After the Revolution . European University Institute Max 

Weber Programme . 

Dahl, P. (2016). Al Jazeera America pulls the plug. Deutsche Welle. 

Daya, K. (2019). The Global Media Market. In International Communication Continuity 

and Change. Bloomsbury. 

Eckersley. (2007). Ecological Intervantion: Prospects and Limits.  

Edwards, B., & Kane, M. (2014). Resource mobilization and social and political 

movements. In Handbook of Political Citizenship and Social Movements (pp. 205-

232). 

El Jammal, R. F. (2012). Al Jazeera Evolution within the Arab Revolutions. American 

University of Beirut. 

Elmasry, M., El Shamy, A., & Auter, P. (2013). Al-Jazeera and Al-Arabiya framing of the 

Israel–Palestine conflict during war and calm periods. Sage Journals. 

El-Nawawy, M., & Iskandar, A. (2003). Al Jazeera: The Story of the Network that is 

Rattling Governments and Redefining Modern Journalism. Westview. 

Faheem, K. (2022). Beyond bystanders: Citizen journalism during the Egyptian revolution. 

Al Jazeera Media Institute. 

Gerbner, G., & Gross, L. (1967). Cultural Indicators Project. Annenberg School of 

Communications. University of Pennsylvania. 

Gerbner, G., & Gross, L. (1976). Living With Television: The Violence Profile. Journal 

of Communication, 173-199. 

Gillard, C., & Wells, G. (2012). How the Arab Spring has Transformed Journalism. 

Retrieved from https://en.arij.net/materials/how-the-arab-spring-has-transformed-

journalism/ 

Goffman, E. (1974). Frame Analysis: An Essay on the Organization of Experience. Harper 

& Row. 

Golhasani , A., & Hosseinirad, A. (2016). The Role of Resource Mobilization Theory in 

Social Movement. International Journal of Multicutural and Multireligious 

Understanding. 

Hachten, W., & Scotton, J. (2011). The World News Prism: Challenges of Digital 

Communication. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons. 

Haigh, M. M., & Bruce, M. (2017). A comparison of the visual and story frames Al Jazeera 

English and CNN employed during the 2011 Egyptian revolution. The 



45 

 

International Communication Gazette. 

Hall, S. (1973). Encoding and Decoding in the television discourse. University of 

Birmingham. 

Hall, S. (1980). Encoding/decoding. In Culture, Media, Language. London. 

Hijjawi, A. (s.f.). The Role of Al-Jazeera (Arabic) in the Arab Revolts of 2011. Heinrich 

Böll Stiftung. 

Holmwood, L. (2006, November 14). Al-Jazeera renames English-language channel. The 

Guardian. 

Horsman, M. (1999). Sky: the first decade. Retrieved from 

https://www.theguardian.com/media/1999/feb/01/bskyb 

Howard, P., & Hussain, M. (2013). Democracy’s Fourth Wave? Digital Media and the 

Arab Spring. Oxford University Press. 

Jenkins, J. C. (1983). Resource Mobilization Theory and the Study of Social Movements. 

Annual Review of Sociology, 527-553. 

Kassem, H. (2017). Personal communication with Founder and first editor-in chief of 

AlMasry Al-Youm. 

Kishan, D. (2019). Contra-Flow in Global Media. In International Communication 

Continuity and Change (Vol. 33, pp. 191-221). London: Bloomsbury. 

Korotayev, A., & Zinkina, J. (2011). Egyptian Revolution: A Demographic Structural 

Analysis. Middle East Studies Online Journal. 

Kraidy, M. M. (2006). Hypermedia and Governance in Saudi Arabia Hypermedia and 

Governance in Saudi Arabia. Annenberg School for Communication. 

Lewin, K. (1947). Frontiers in group dynamics II: Channels of group life; social planning 

and action research. 

Lewis, J., Jhally, S., & Morgan, M. (1991). The Gulf War: A study of the media, public. 

The Center for the Study of Communication, Department of Communication, 

University of Massachusetts. 

Lynch, M. (2011, January 6). Obama’s ‘Arab Spring’? Foreign Policy. Retrieved from 

https://foreignpolicy.com/2011/01/06/obamas-arab-spring/ 

Lynch, M. (2016). The New Arab Wars. PublicAffairs. 

Maimuna, F. (2021). What are the CNN and Aljazeera effects? Are they still pertinent 

today? Department of International Relations, University of Dhaka. 

McCarthy, J., & Zald, M. (1977). Resource Mobilization and Social Movements: A Partial 



46 

 

Theory. The University of Chicago Press, 82(6), 1212-1241. 

McChesney, R. (1999). Rich Media, Poor Democracy: Communication Politics in Dubious 

Times. University of Illinois Press. 

McCombs, M., & Shaw, D. (1972). The Agenda-setting function of mass media. Public 

Opinion Quarterly. 

McPhail, T. (2014). Global Communication: Theories, Stakeholders, and Trends. Wiley-

Blackwell. 

Miladi, N. (2011, January 17). Tunisia: A media led revolution? Al Jazeera. 

Miles, H. (2005). Al-Jazeera: The Inside Story of the Arab News Channel that Is. New 

York: Grove Press. 

Mohamedou, O. (2018). The Rise and Fall of Pan-Arabism. The Handbook of South-South 

Relations. 

Morgan, M., Shanahan, J., & Signorielli, N. (2001). Growing up with television: 

Cultivation processes. In L. G. George Gerbner, & J. B. Zillmann (Ed.), Media 

Effects: Advances in Theory and Research (2nd ed). Hillsdale, N.J.: Lawrence 

Erlbaum Associates. 

Mottola, G. (Director). (2012). The Newsroom [Motion Picture]. 

Olesen, T. (2015). “We are all Khaled Said”: Visual Injustice Symbols in the Egyptian 

Revolution. Advances in the Visual Analysis of Social Movements. 

Olmstead, K., Mitchell, A., & Rosenstiel, T. (2011, May 9). Pew Research Center. 

Retrieved from Navigating news online: The Top 25: 

https://www.pewresearch.org/journalism/2011/05/09/top-25/ 

Peters, M. A. (2011, November 2). The Egyptian Revolution 2011. Policy Futures in 

Education, 9. 

Pintak, L. (2011). The Al Jazeera Revolution. Foreign Policy. 

Powers, S. (2011). The Geopolitics of the News: The Case of the Al Jazeera Network. 

Academia. 

Richter, C., Dupuis, I., & Badr, H. (2020). Media pushing for political transformation: A 

comparative analysis of issue contestation in Poland before 1989 and Egypt before 

2011. The International Communication Gazette. 

Rinnawi, K. (2012). Cyber uprising: Al-Jazeera TV channel and the Egyptian uprising. 

College of Management. 

Robinson, P. (2005). The CNN Effect Revisited . Critical Studies in Media 



47 

 

Communication, 344-349. 

Roll, S. (2013). Egypt’s business elite after Mubarak. Stiftung Wissenschaft und Politik. 

Sakr, N. (2013). Social media, television talk shows, and political change in Egypt. 

Television and New Media, 322-337. 

Schattle, H. (2012). Globalization and Citizenship. Maryland: Rowman and Littlefield 

Publishers Inc. 

Scheufele, D. (2000). Agenda setting, priming, and framing revisited: Another look at 

cognitive effects of political communication. Mass Communication & Society. 

Seib, P. (2008). The Al Jazeera Effect (First ed.). Potomac Books. 

Seib, P. (Ed.). (2012). Al Jazeera English. Palgrave Macmillan. 

Sistek, H. (2011). Online Journalism Booms in Egypt, But Not Without Restriction. PBS. 

Thussu, D. K. (2006). Global Flow and Contra-Flow. In Media on the Move. Routledge. 

United States Institute for Peace. (2019). Egypt Timeline: Since the Arab Uprising. United 

States Institute for Peace. 

Wall, M. (2015). CITIZEN JOURNALISM. Journalism, California State University. 

Wessler, H., & Adolphsen, M. (2008). Contra-flow from the Arab world? How Arab 

television coverage of the 2003 Iraq war was used and framed on Western 

international news channels. Media Culture and Society. 

Zhang, Y. (2022). Global Media Contra-flow from the Perspective of News 

Communication-Take Al Jazeera as an Example. 10th International Conference on 

Social Science, Education and Humanities Research . 

 

  



48 

 

Annex I 

Egyptian Revolution Timeline 

 

Date Event 

January 25 
• “Day of rage”: Egyptians take to the streets in large numbers on a national 

holiday to protest against the government. 

• Protests reach: Cairo, Alexandria, Mansura, Tanta, Aswan, Assiut. 

• Police clash with demonstrators in Tahrir Square. 

• The interior ministry accuses the Muslim Brotherhood of inciting the unrest. 

• Social media platforms start playing a significant role in organizing protests 

(Facebook and Twitter). 

January 26 
• Police responds with violence. 

• Reports in Suez of major injured. 

• Robert Gibbs, spokesperson for President Barack Obama: “the Egyptian 

government should demonstrate its responsiveness to the people of Egypt” 

by recognizing their “universal rights”. 

• Amr Moussa, Secretary-General of the Arab League: “the Arab citizen is 

angry, is frustrated”. 

January 27 
• Mohamed El Baradei, former head of the UN nuclear watchdog, arrives in 

Egypt and expresses his willingness to lead the country's transition if called 

upon. 

• Protests persist in various cities, with hundreds of arrests. 

• Violence erupts again in Suez and Sheikh Zuweid, resulting in the death of a 

17-year-old during an exchange of gunfire. 

• In Ismailia, hundreds of protesters engage in clashes with police. 

• Lawyers stage protests in Alexandria and Toukh. 

• Services of Facebook, Twitter, and Blackberry Messenger experience 

disruptions. 

January 28 
• Internet and mobile phone services experience significant disruptions ahead 

of new protests in Egypt after Friday prayers. 

• An elite special counterterrorism force is deployed in strategic locations in 

Cairo. 

• Overnight, 20 members of the officially banned Muslim Brotherhood are 

reportedly detained. 

• Clashes between police and protesters persist throughout Egypt, resulting in 

11 civilian deaths and 170 injuries in Suez. 



49 

 

• Troops are deployed in Cairo, Suez, and Alexandria but do not intervene in 

the confrontations. 

• President Mubarak announces the dismissal of his government. 

January 29 
• In a speech delivered shortly after midnight, President Mubarak dismisses the 

cabinet but refuses to step down. 

• Anti-government protesters remain defiant in Cairo's Tahrir Square despite 

troops firing into the air to disperse them. 

• Mubarak appoints Omar Suleiman, the former spy chief, as the country's vice-

president, marking the first time he has held such a position. 

• The military is reportedly deployed to Sharm el-Sheikh, a resort town. 

• Leaders of Germany, France, and the UK express concern about the events in 

Egypt. 

• The Gulf Co-operation Council seeks a stable Egypt. 

• The US embassy advises Americans to consider leaving Egypt, and the UK 

advises against non-essential travel to the country. 

January 30 
• Tahrir Square in Cairo continues to be occupied by a large number of 

protesters. 

• El Baradei addresses the crowd in the square, receiving cheers and declaring 

that their progress cannot be reversed. 

• Turkey announces plans to send aircraft for the evacuation of its citizens from 

Egypt, following the US embassy's advisory for Americans to consider 

leaving the country. 

January 31 
• Mubarak refuses to step down despite increasing demands, while protesters 

defy the curfew and gather in Tahrir Square and Alexandria. 

• Internet access in Egypt remains unreliable. 

• The new vice-president promises dialogue with opposition parties for 

constitutional reforms. 

• The White House emphasizes the need for the Egyptian government to 

address the people's demands for freedoms. 

• Opposition groups plan a "million-man march" and general strike, while the 

military reaffirms its commitment not to harm protesters. 

• The EU calls for free and fair elections in Egypt, and investors withdraw 

capital due to the unrest. 

• Mubarak announces his new cabinet, including the appointment of Mahmoud 

Wagdi as the new interior minister. 

• Six Al Jazeera journalists are released in Cairo. 

• Israel urges restraint in criticizing Mubarak to maintain regional stability. 



50 

 

• Al Jazeera reports interference with its broadcast signal in the Arab region at 

an unprecedented level. 

February 1 
• Hosni Mubarak announces on television that he won't seek re-election but 

refuses to step down. 

• Mubarak promises constitutional reforms. 

• Mohamed El Baradei criticizes Mubarak's announcement. 

• Clashes erupt between pro-Mubarak and anti-government protesters in 

Alexandria after Mubarak's speech. 

• Khalid Abdel Nasser, son of former President Gamal Abdel Nasser, 

participates in the protests in Tahrir Square. 

• The number of protesters in Tahrir Square is estimated to be over a million, 

with thousands more demonstrating in Alexandria and Suez. 

February 2 
• Google enhances its speak2tweet technology to assist people in Egypt. 

• Clashes erupt between anti-government and pro-Mubarak protesters in 

Alexandria. 

• Internet services in Cairo begin to be restored after a five-day blackout aimed 

at impeding protests. 

• Egypt's newly appointed vice-president insists that anti-government protests 

must cease before engaging in dialogue with opposition groups. 

• Violent clashes occur throughout the day around Tahrir Square in central 

Cairo, resulting in numerous injuries and at least three reported deaths. 

• Pro-democracy protesters accuse the military of allowing armed pro-

Mubarak supporters to enter the square. 

February 3 
• Tahrir Square in Cairo experiences bursts of heavy gunfire targeted at anti-

government demonstrators. 

• Reports from Cairo indicate that at least five people are killed, and several 

others are wounded in the incident. 

February 4 
• A massive crowd of hundreds of thousands of anti-government protesters 

assembles in Cairo's Tahrir Square. 

• The protesters have designated this day as the "Day of Departure," calling for 

Hosni Mubarak to step down from power. 

• Chants demanding Mubarak's resignation echo throughout the square. 



51 

 

• This marks the eleventh day of widespread unrest and large-scale 

demonstrations in the country. 

February 5 
• The Egyptian health minister states that 11 people have died, while the United 

Nations suggests that around 300 people may have been killed nationwide 

since the start of the protests. News agencies report over 150 dead bodies in 

morgues in Alexandria, Suez, and Cairo. 

• According to Reuters, Egyptian state TV claims that "terrorists" have 

attacked an Israel-Egypt gas pipeline in northern Sinai. 

• The leadership of Egypt's ruling National Democratic Party, including Gamal 

Mubarak, the son of Hosni Mubarak, resigns.  

• Hossam Badrawi, considered a member of the party's liberal wing, becomes 

the new secretary-general of the party. 

February 6 
• The Muslim Brotherhood announces its decision to participate in a dialogue 

round to assess the government's seriousness in addressing the people's 

demands. 

• Ayman Mohyeldin, a correspondent for Al Jazeera, is briefly detained by the 

Egyptian military but is released after seven hours due to appeals from the 

network and his supporters. 

• It is reported that US Secretary of State Hillary Clinton had a conversation 

with Egyptian Prime Minister Ahmed Shafiq on February 5, emphasizing the 

importance of meeting the legitimate aspirations of the Egyptian people and 

urging an end to the harassment and detention of activists and journalists. 

February 7 
• A symbolic funeral procession takes place for journalist Ahmed Mahmoud, 

who was shot while filming clashes between protesters and riot police. 

Protesters demand an investigation into his death. 

• The government approves a 15% increase in salaries and pensions as an 

attempt to calm public anger. 

• Wael Ghonim, a Google executive and political activist who was detained by 

authorities, is released. He is seen by some as a potential leader for the pro-

democracy movement. 

February 8 
• The crowd of protesters grows larger, including Egyptians who have returned 

from abroad and new participants inspired by the release of activist Wael 

Ghonim. 

• UN Secretary-General Ban Ki-moon emphasizes the importance of genuine 

dialogue to resolve the crisis, emphasizing the need for a peaceful transition. 

February 9 
• Massive strikes begin across the country. 

• Egyptian state television reports the release of 34 political prisoners, 

including members of the Muslim Brotherhood. 



52 

 

• Human Rights Watch reports that the death toll in Egypt's pro-democracy 

uprising has reached 302, with 232 deaths in Cairo, 52 in Alexandria, and 18 

in Suez.  

• Egyptian Foreign Minister Ahmed Aboul Ghiet suggests that the army may 

intervene to protect the country from individuals attempting to seize power. 

February 10 
• The Egyptian Prime Minister forms a committee to investigate "illegitimate 

practices" that occurred in recent weeks. 

• The criminal court in Egypt approves a ban on three former ministers from 

leaving the country, and their assets are frozen. 

• President Mubarak delivers a televised speech, promising not to run in the 

next presidential elections and to participate in a peaceful transition scheduled 

for September. 

• Protesters in Tahrir Square express anger and wave their shoes in response to 

Mubarak's announcement that he will remain in power until September. They 

demand the army join them in revolt. 

February 11 
• Following widespread protests across Egypt, Hosni Mubarak steps down as 

president and transfers power to the military. 

February 12 
• The new military rulers of Egypt assure the public that power will be 

transferred to an elected civilian government. 

• State television reports that travel bans are being imposed on former 

ministers. 

Source: (Al Jazeera, 2011) 


